Het derde kwartaal van 2022. De stand van wonend Nederland

2 min. lezen

Terug

De gemiddelde consument wil meer zekerheid.

Momenteel wordt zichtbaar dat men liever eerst verkoopt dan eerst iets nieuws te kopen. Ze willen de zekerheid dat het ook daadwerkelijk kan. De gekte op de woningmarkt vlakt verder af. Zo blijkt uit cijfers van Funda dat het contactaanvragen voor een beschikbaar huis in het 3e kwartaal ook afnemen. Van hevige concurrentie onder de kopers is dus geen sprake meer. 

Voor kopers blijft het vertrouwen stijgen dat de huizenmarkt gunstiger wordt. Men kan iets meer "adem" halen. De stijgende rentes, inflatie en de toenemende energiekosten zorgen echter wel voor terughoudendheid en zorgt bovendien voor een ander zoekgedrag. Huizen in lagere prijscategorieeën zijn populairder. Daarnaast speelt duurzaamheid en het energielabel een grotere rol bij het kopen van een huis.

Huis eerst verkopen en dan pas nieuw huis kopen

Volgens het zogeheten Funda Index is voor het eerst in tijd de groep mensen die eerst wil verkopen groter dan de groep die liever eerst koopt. Het is namelijk niet meer vanzelfsprekend dat het huis snel en boven de vraagprijs verkocht wordt. Bovendien heeft men in de economische sitautie meer behoefte aan financiële zekerheid voordat men veel geld gaat uitgeven. Momenteel is het echter nog een voordelige situatie om jouw huis te verkopen, maar er ligt een kantelpunt op de loer. Het is nog steeds een heel goede markt om te verkopen. 

Woningen tot €300.000 erg populair

Zoals eerder benoemd zijn woningen tot €300.000 populairder geworden. Eerst waren huizen in de categorie tot €500.000 het populairst op Funda. Woningen in de prijscategorieën tot € 500.000 waren altijd al het populairst op Funda. Zo wordt de groep die aangeeft op zoek te zijn naar een woning tussen € 100.000 en € 300.000 groter, terwijl de groep die tussen € 300.000 en € 400.000 zegt te zoeken, kleiner wordt.

De goedkopere prijscategorie wordt dus populairder. Hierdoor is de concurrentie in de prijscategorie €100.000 tot €300.000 het hevigst ten opzichte van de overige prijssegmenten.

Duurzaamheid wordt belangrijker

Naast de verschuiving in prijscategorieën is het energielabel en duurzaamheid ook belangrijker geworden in het derde kwartaal. Uit cijfers van Funda blijkt namelijk dat de zoekfilter van een energielabel veel vaker gebruikt wordt. Vergeleken met vorig jaar is er zelfs een toename van 261% van het aantal keer dat er op energielabel wordt gefilterd.

Bron: Funda

Publicatiedatum 01/11/2022