Hoe kan ik mijn woning het beste adverteren? Welke juridische en praktische zaken moet ik regelen? Bij de verkoop van een huis komen heel wat vragen kijken. Gelukkig hoeft het allemaal niet ingewikkeld te zijn! iQ Makelaars begeleidt je bij elke stap die nodig is voor een succesvolle verkoop van jouw woning. Benieuwd naar ons stappenplan bij de verkoop? Lees dan gauw verder!
Waardebepaling van de woning
Voordat een huis in de verkoop gaat is het uiteraard van belang dat de vraagprijs bepaald wordt. Bij iQ Makelaars zorgen we voor een gratis waardebepaling binnen 48 uur. Hierbij baseren we ons op onderzoek van het Kadaster en Calcasa, maar ook op de prijs van vergelijkbare koopwoningen en recentelijk verkochte huizen. Zo weten onze makelaars precies wat een reële vraagprijs is!
Verzamelen van juridische stukken en papieren
Zodra de vraagprijs bepaald is, is het tijd om de nodige papieren en documenten te verzamelen. Hierbij kun je denken aan de originele papieren die je bij de koop van de woning gekregen hebt, maar bijvoorbeeld ook de waardebepaling van het huis. Het is verstandig om deze documenten alvast te verzamelen zodat de uiteindelijke verkoop sneller kan verlopen. Kom je ergens niet uit? Dan helpen onze makelaars uiteraard graag met het verzamelen en invullen van de papieren.
Styling en fotografie van de woning
Om te zorgen voor een goede eerste indruk is het van belang dat er mooie foto’s gemaakt worden, en een huis komt natuurlijk het mooiste uit wanneer het er netjes en opgeruimd uit ziet! Daarom verzorgen wij naast professionele fotografie ook stylingadvies. Vaak kunnen kleine aanpassing er al voor zorgen dat het huis nog meer aanspreekt. Zo vergroten we de kans dat jouw woning snel verkocht wordt!
Verkoopplanning en marketing
Wanneer de waarde bepaald is en er mooie foto’s van het huis gemaakt zijn is het tijd om een verkoopplanning op te stellen. Hierin bepalen we samen met jou welke campagnes we gaan inzetten en wanneer we open huizen kunnen houden. Zodra deze planning gemaakt is, wordt de woning via verschillende kanalen gepromoot. Hierbij kun je denken aan woningplatforms zoals Funda, maar ook Google en sociale media kunnen ingezet worden. We zorgen er altijd voor dat jouw huis de aandacht krijgt die het verdient!
Open huis en bezichtigingen
Het organiseren van een open huis en bezichtigingen is essentieel in de verkoop van een huis. Zo krijgen potentiele kopers nog meer ‘feeling’ bij de woning en is de kans groter dat ze daadwerkelijk overgaan tot het kopen van het huis. Bovendien hebben wij gemerkt dat men vaak bereid is een hogere prijs te betalen wanneer ze het huis ook bezichtigd hebben. Natuurlijk doen onze makelaars er alles aan om de verkoop te bevorderen, en daarom zijn wij flexibel in de planning. Als een geïnteresseerde zich meldt kunnen we de volgende of soms nog dezelfde dag een bezichtiging regelen, ook op zaterdag of in de avonduren!
Prijsonderhandelingen en koopovereenkomst
Na een succesvolle bezichtiging komt vaak al snel een bod binnen. Natuurlijk wil je het liefst de hoofdprijs krijgen voor jouw huis! Dit snappen we bij iQ Makelaars heel goed. Op basis van onze kennis van de bieder en natuurlijk hun openingsbod schatten we daarom in op welke prijs we maximaal kunnen uitkomen. Daarna overleggen we uiteraard met jou of we in onderhandeling gaan. Zo zorgen we ervoor dat je altijd de optimale prijs voor jouw woning ontvangt!
Wanneer er een akkoord is gesloten over de prijs is het van belang dat er snel een koopovereenkomst opgesteld wordt. De koper is namelijk pas 3 dagen na het tekenen van het contract gebonden aan de woning. Bij iQ Makelaars zorgen we daarom binnen 48 uur voor een waterdichte en juridisch correcte overeenkomst. Elke overeenkomst wordt gecontroleerd door vastgoedadvocaten, om ervoor te zorgen dat er écht niks meer mis kan gaan.
Oplevering en notaris
Nadat de koopovereenkomst getekend is komen we aan bij de laatste fase van het verkoopproces: de opleverinspectie en overdracht bij de notaris! De opleverinspectie is een laatste controle om ervoor te zorgen dat alles opgeleverd wordt zoals afgesproken, en ook worden bijvoorbeeld de meterstanden vastgelegd voor opzegging van de energiecontracten. Wanneer dit allemaal in orde is wordt uiteindelijk bij de notaris de akte van levering ondertekend en worden de sleutels overgedragen. Uiteraard is jouw iQ Makelaar hier bij aanwezig om ervoor te zorgen dat de juiste akte ondertekend wordt.
iQ Makelaars is altijd beschikbaar voor advies en persoonlijke begeleiding, ook als er na de verkoop nazorg nodig is. Wij gaan altijd voor de beste service en 100% tevreden klanten!