Geurtherapie makelaardij

Er zijn tegenwoordig nieuwe methodes om een huis meer aantrekkelijker te maken voor potentiële kopers. Naast het zorgen dat de woning er verkoop klaar uit ziet (denk hierbij aan geschilderde kozijnen, bijgehouden tuinen en een opgeruimd huis) gebruiken sommige verkoopmakelaars de eeuwenoude techniek van de aromatherapie (het gebruik van geur om emoties bij een persoon op te wekken) om het potentieel van een woning te maximaliseren. Het lijkt misschien aannemelijk om bijvoorbeeld de geur van versgebakken koekjes te ruiken tijdens een open huis, maar sommige makelaars gaan zo ver dat ze een speciale geur per woning creëren. Het positieve effect van sinaasappelgeur wordt ook Lehrner et al. (2000) beaamd. Deze geur heeft een stress verlagend effect op personen. Onderzoek van Wagner et al. (2004) toont aan dat de combinatie van sinaasappel en vanille geur een positief effect heeft op het slaapgedrag. De gemeente Eindhoven gebruikt sinaasappel geur zelfs om agressie tegen te gaan (06-11-2014)

Onderzoek wijst uit dat een onaangename geur zorgt voor een oncomfortabel gevoel wat de beleving negatief beïnvloedt, maar vooral ook dat mensen zich behaaglijker en opgewekter voelen bij een aangename geur. Geuren worden – samen met de situatie waarin ze beleefd worden – snel opgeslagen in het menselijk geheugen. Mensen associëren geuren met prettige of minder prettige gebeurtenissen. Bijkomstigheid hiervan is dat geuren dus snel een golf van emoties teweegbrengen; positief en negatief. Zo hebben zowel aangename als onaangename geuren dus een langdurig effect. In tal van situaties, zoals in winkels en casino’s, wordt op deze vaak niet bewust beleefde effecten ingespeeld en gebruik gemaakt.

In het artikel ‘A Whiff of ‘Welcome Home’ in The Wall Street Journal wordt gepraat over een woningontwikkelaar die een geur ontwikkelde die ‘het gevoel van een zeebries op een warme dag’ zou opwekken, terwijl de woning niet in de buurt van een zee stond. Andere gebruikte geuren in het gebouw zijn Citrus voor het fitnesscentrum, kokosnoot en sinaasappel voor het zwembad op het dak en thee geur voor de spa.

Geur kan zo’n sterkte impact hebben op mensen hun herinneringen dat zij bepaalde woningen associëren met positieve emoties. Door te zorgen dat alle vijf zintuigen worden geprikkeld tijdens te bezichtiging doet de verkoopmakelaar zijn uiterste best de woning te verkopen. Geur is een marketing tool die altijd zou moeten worden gebruikt om een woning te verkopen.

Geurtherapie makelaardij
Waardering: 5 (100%) 15 stem(men)